Yusuf tak selesa....

on Thursday, November 29, 2012


Bayi cerdas ni macam faham bila orang baca Al Quran depan dia....harap2 dia suka hiburan sebegini. Tapi bila lama sangat mula kalih sini kalih sana....

Dua hari dia kuat merengek..saya ingat dia dah pandai nak merengek-rengek tanpa sebab...buat la macam-macam..menyanyi lah..bawa jalan lah...dukung lah...

Rupanya ibu dia perasan dah ada ruam lampin....merah...dia menangis bila basuh punggung...

Kesian..ayah tak tau...bila pujuk guna suara kuat dengan harapan dia akan senyap..rupanya dia sakit pedih...

Kami buh tepung ubi, krim ruam dan sapu sikit minyak kapak emas (dijampi) yang makcik dia jual....bagi selesa sikit...ada petua kata minyak kelapa dara..kami memang ada stok..ingat nak buh gak...minyak dan krim jadi pelincir/lapisan protektif lindung kulit daripada najis dan air kencing yang menyebabkan ruam....tepung ubi pula menyerap lembapan..jadi kombinasi semua ini akan mempercepatkan penyembuhan...tadi dia dah gelak2....dan senyum2....Ayah diapun gembira semula....

Muhammad Nuruddin Bashah




Pengasuh di bangku sekolah..Tok Angkat Yusuf

Sepanjang cuti Raya Deepavali dan Awal Muharam lepas saya berpeluang berkunjung ke rumah bekas pengasuh saya semasa saya darjah 1 dahulu (1989) di Kampung Paya.

Dahulu beliau yang banyak ajar saya bergaul dengan budak-budak kampung, cara main dan buat permainan menggunakan bahan terpakai..kalau tak, saya apa pun tak tau benda-benda kampung sebab kami duk di Taman Seri Genting...(perumahan taman paling awal di Balik Pulau)

Saya tadika di bandar (Maktab Perguruan Seri Pinang)..dah tutup pun maktab tu....saya tak kenal pelajar SKG tahun 1 masa tu..tetapi sesama depa dah kenal sebab depa budak tadika KEMAS Kampung Paya....depa bersukan sama-sama dah tahu sapa pandai sukan dan macam2...saya ketinggalan dan tiada kawan sangat melainkan dengan Khairul Azhaz (2 pupu saya), dengan Hashimah (anak pak lang Hashim kini Imam Masjid Kg Terang) dan kawan dengan Shahadah (besfren)...Ada seorang lagi Khairul Azhar telinga capang dok Pondok Upeh...

Rumah Makcik Miah ni di penghujung perumahan awam Kampung Paya...dekat kubur....depan kubur ada rumah India Sha Shi Kumar teman sepermainan...

Dekat sana juga ada rumah Akmam (dah pindah ke Kampung Terang), rumah Midah dan Mimi (abang Midah)....

Jamban rumah ni jauh...jenis tangki besar...saya takut jadi buang hajat tiap-tiap hari guna cangkul. gali lubang, buang..sambil tengok biawak mengintai celah semak..pas tu tanam...selamat...

Bilik mandi Makcik Miah dah tinggal kolah ja..dinding dah tiada...zaman la semua bilik mandi dalam rumah jadi Makcik Miah pun renovate rumah ikut zaman...bilik air dalam rumah...

Dahulu dia guna dapur minyak gas....selalu nampak dia pam...baru boleh masak...

Saya selalu diminta pergi kedai kecik kat Kampung Paya sebelah court badminton/takraw(sekarang dah jadi rumah)..beli maggi cintan dua pek...dia akan masak dengan resepi sendiri....tak guna perencah..ambik mi sahaja...power...paling best masak taucu Makcik Miah....

Semua saya ingat....dia suka bercerita...cerita asal usul kampung dan Balik Pulau yang dia ingat...saya suka sejarah..jadi saya suka dengar dia cerita...

Muhammad Nuruddin Bashah

Dukung cucu angkat...


Makcik Miah...


dulu pintu ni pintu keluar rumah...tandas yang nampak tu renovate sebelum saya tak diasuh di sini..dulu dapur ini adalah ruang berpasir tempat saya main depan rumah....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Sahabat Saya

Sahabat Yang Datang Melawat

Peringatan

Segala yang saya tulis didalam blog saya adalah sekadar pendapat saya tentang pengalaman serta ulasan saya tentang berita yang saya baca serta saya dengar atau saya lihat dan alami sendiri.

Pendapat saya mungkin akan berbeza-beza dan tidak akan sentiasa sama diantara pendapat terbaru dan pendapat yang lama dan tidak ada kena-mengena dengan mana-mana pihak tertentu kecuali jika saya letakkan namanya atau linknya.

Saya tidak membenarkan kepada mana-mana pihak atau pembaca blog saya ini membuat printscrint terhadap blog ini atau mana-mana bahagian blog ini tanpa meminta izin saya terlebih dahulu, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana individu yang cuba mencabuli hak persendirian ini.

Segala kata-kata saya adalah lahir dari hati turun ke jari-jemari...

Terima Kasih,

///Muhammad Nuruddin Bin Haji Bashah///
 
© Semua Tentang Yusuf dan Maryam All Rights Reserved